Rebiu filem pendek kelompok (Malaysian Young filmmaker’s) - THE REAL HIPSTER & HIPSTER PALSU



Itu hari gua terdetik untuk turun menonton sebuah tayangan filem pendek (filpen). Di anjurkan oleh sekelompok pembikin filem muda/young filmmaker’s. Antara filpen-filpen yang ditayangkan malam itu, adalah Bandar Jahil, arahan Harris. Perempuan, Hantu dan Skandal, arahan Ridhwan Saidi, Bebas, arahan Aishah Abdullah, filpen Tivi, Kotak, Sudu dan Garfu.




Rata-rata, pada pendapat gua, kerja filpen mereka ini baik. Dan gua rasa filem-filem pendek yang ditayangkan pada malam itu adalah antara yang terbaik dari beratus filpen dari sekolah-sekolah filem. Tapi pada Rasa/pendapat gua, filem-filem pendek ini masih tidak mampu diangkat lebih tinggi dari tayangan kecil-kecilan, kerana pada gua, kerja filpen mereka ini masih kecil dan tidak di-isi sebaik-baiknya. Mungkin mereka cuba, tapi ruang yang di-isi pada ruang-masa-pemikiran naratif masih kecil. Kecuali Perempuan, Hantu dan Skandal. Gua suka nahu cinematic yang dilihat pada gaya/style yang disampaikan dalam visual (ruang-masa). Pada rekaan sound yang digunakan dan di-isi pada visual, juga bentuk dan isi yang digunakan dalam menyampaikan naratif. Film Idioms filpen Perempuan, Hantu dan Skandal, punya latar set yang sangat minimum, membenarkan naratif berkembang dan meletakkan visual-image melalui gerak kerja kamera di atas gagasan naratif yang membentuk satu authorial role! Dan ironi kerja kamera itu sendiri dikerjakan oleh Ridhwan sendiri, juga sebagai director/tuhan naratif Perempuan, Hantu dan Skandal. Gua tidak rasa Ridhwan sedar bahawa Perempuan, Hantu dan Skandal dilihat semacam homage filem Kurosawa, Rashoman, bila mana empat struktur naratif diangkat lantas menjadi sebuah naratif, sebuah pencarian kes pembunuhan dan struktur ke empat-empat sturktur naratif itu memerlukan interpretasi, dan kita penonton membuat penilaian terhadap naratif yang disampaikan melalui ke empat-empat strukur naratif tersebut. Teringat filem GEDEBE, arahan Namron juga mengunakan pendekatan non-linear naratif yang sama, tapi mungkin Namron menggunakan struktur naskah naratif yang diadaptasi dari Julius Cesar, Shakespeare sebagai gagasan pemikiran naratif GEDEBE. Dan ironi gagasan naratif Julius Cesar juga adalah tentang penerokaan kes pembunuhan Julius Cesar! Dan gagasan naratif GEDEBE juga memerlukan interpretasi penonton untuk meletakkan dimana pemikiran kita sebagai penonton harus berdiri, mempercayai kata-kata watak dalam naratif. Dan jika dilihat, filem Rashoman juga merupakan cedokkan gagasan struktur naratif Julius Cesar dari Shakespeare. “.. Its structure caused such an effect that the murder story told in the film implies many interpretations, and is surprisingly both simple and complex due to the different versions, yet connected to the realm of facts, told about the murder and the reasons. Every character, from the murderer to the murdered, describes the story in a different manner and, in each of the four versions presented ( as in the case of Perempuan, Hantu dan Skandal were the element of life), the details allow completely different conclusions. The principle claims the following: truth is hard to find and relative, since every different point of view may be valid.”. Gua boleh letakkan Perempuan, Hantu dan Skandal seperti sebuah kerja pseudo-counter cinema yang mana pada gua apabila Perempuan, Hantu dan Skandal dilihat sangat anti-plot dan punya image yang sangat dialectical (punya hubungan dan argumentation yang jelas pada naratif). Dan gua terima sebab katanya, Ridhwan Saidi/Bin Filem sangat gemar kepada kerja-kerja filem The 1950’s French New Wave filmmakers seperti Truffaut, Godard, atau mungkin Bresson! Jadi gua boleh agak macam mana gaya/bentuk naratif kerja beliau! Perempuan, Hantu dan Skandal jelas memperlihatkan ruang yang di-isi sangat menongkah rules of cinematic language. Lazimnya kita ketahui bahwa kerja-kerja filem the French new wave filmmaker’s dilihat sebagai anti-establishment, anti-tradition, menongkah arus mainstream dalam bentuk juga content (form over content). Selain Perempuan, Hantu dan Skandal gua juga suka filpen Bebas arahan Aishah Abdullah, kerana kerjanya jujur mengangkat imaginasi beliau tentang rasa beliau sendiri terhadap pengalaman peribadi beliau. Gua faham dan gua suka terutama visual-image “kelambu” yang dibentuk menjadi “kenderaan” imaginasi watak utama, dan gua quoted tulisan Anuar Nor Arai suatu ketika dulu “…. Melayu yang hidup dengan mimpi sosial, ketika dan waktu ingin memperbetul kehidupan dan mengangkat diri sendiri, terpelosok di sudut diri sendiri dalam kelambu kusam berpijat-pijat..”. Dan gua juga teRasa beberapa shot imaginasi Aishah yang berjaya memberi sensasi kekaguman. Gua harap Aishah selepas ini, akan lebih berani meneroka dunia visual-image melalui medium filem! Dengan naratif yang lebih jelas dan lebih inspiring! Tivi dan Sudu dan Garfu gua rasa masih kecil dan tidak berjaya memberikan sensasi rasa yang hebat. Dan filpen Kotak, yang cuba memperlihat dunia Noir, yang gua rasa Noirnya masih tidak punya isi yang kukuh. Sehingga gua rasa dunia noir itu hanya template semata-mata. Maaf kalau gua cakap, gua pernah terlibat dengan produksi Ronggeng Rokiah arahan Dr. Anuar Nor Arai di Istana Budaya suatu ketika dulu, dan tiap-tiap malam gua lepak dengan arwah serta Hassan Muthalib dari hari pertama latihan sehingga ke hari terakhir persembahan. Jadi jangan nak cong gua kalau gua kata the ascent of Noir atau mungkin neo-Noir dalam filem pendek Kotak masih tidak jelas! Atau sekurang-kurangnya pada pendapat gua sendiri! Dan, Bandar Jahil, arahan Harris, pada gua filem tersebut punya Rasa yang sangat baik pada lakonan juga gerak kerja kamera, tapi. gaya filem tersebut masih belum mampu memberikan gua sensasi Rasa kekaguman sama-ada pada naratif mahupun nahu bahasa filem/cinema! Sehingga ia gua lihat sebuah drama tentang sesuatu yang punya isu yang sering diangkat dalam short, pendek kata isu/gagasan idea/statementnya agak klise. Dan ia masih “drama” bukan? Gua bosan melihat filem-filem pendek dibentuk sebagai sebuah DRAMA! Atau jika ia drama sekalipun gua masih boleh menerima jika ia punya unsur yang memberikan sensasi kekaguman sama-ada pada naratif, visual-image atau mungkin nahu filem dan juga pemikiran naratif tersebut! Dan itu sahaja yang mampu gua katakan, tiada yang lebih dari itu.


Namun yang menjadi masalah pada gua adalah bukan pada pembikin filem dan filpen yang ditayangkan tetapi pada beberapa individu pembikin filem muda yang hadir (juga sebahagian dari kelompok kumpulan pembikin filem yang menayangkan filpen mereka malam itu) ; mereka buat screening dan memanggil kami manusia pecinta filem untuk melihat karya mereka dan sama-sama berkongsi sensasi Rasa menonton filem pendek mereka itu, tetapi di akhir tayangan, ketika diskusi tentang kerja filpen mereka ini, mereka hanya berbicara tentang aspek teknikal wal-hal kami datang dengan membawa harapan untuk di isi dengan aspirasi, melalui inspirasi mereka untuk bercerita, kerana bukankah itu fungsi asal filem, dan kami yang menonton filem? Untuk terus di-isi dan di jentik dengan inspirasi mereka (the young inspiring filmmaker’s) bercerita tentang sesuatu/karakter itu? Apa dan bagaimana mereka bercerita, itu yang kami mahukan dari kerja filem. Yang menjadi masaalah yang lebih teruk, bila mana di akhir diskusi, mereka ini mula bercerita tentang “keburukan” industry filem Malaysia dan mula menghukum pembikin mainstream filem Malaysia, yang sepatutnya mereka yang merasakan diri mereka lebih tahu/berilmu harus lebih sedar bahawa bukan hak mereka untuk menghukum industry filem Malaysia. Wal-hal kerja mereka itu (Filpen) masih punya kekurangan/floss. Mereka ini tak sedar diri dan tidak berpijak di bumi yang nyata, bahwa mereka masih mentah dan ilmu yang mereka rasa mereka ada hanyalah sekecil setitik air di lautan yang besar! Baru ada ilmu sikit berlagak hips macam mereka lah the real hipster of young filmmaker’s dan yang mereka rasa pretentious harus diperkecilkan!


Namun yang buat gua lagi sedih bila melihat kelompok “the young filmmakers” yang tak sedar diri ini merasakan diri mereka “berilmu” dan menghukum sesuatu yang mereka rasakan betul pada mereka sendiri, wal-hal sedarlah bahawa mereka ini belum lagi sedar diri mereka siapa? Gua sedih bila “the young filmmakers” ini merasakan diri mereka berilmu “hanya kerana mereka tahu tentang asal usul lagu Negaraku”, yang menjadikan mereka benci pada lagu KEBANGSAAN NEGARA MEREKA SENDIRI! (Itu pun sebab mereka dengar argumentasi dan pendapat orang lain yang bercerita tentang isu tersebut!) Hanya kerana mereka rasakan mereka tahu tentang teori dan sedikit falsafah pemikir dunia, mereka mula berlagak hips! Mereka ini terbentuk untuk membenci mainstream (anti-mainstream) sehingga melihat industry mainstream filem Malaysia seperti taik! Jadi bagaimana pula dengan U-Wei? Dain Said? Mamat Khalid? Wan Azli? James Lee? Woo Ming Jin? Osman Ali? Dan beberapa lagi pembikin filem mainstream yang berusaha menghasilkan filem-filem yang punya kualiti? Bukan kah mereka juga mainstream? Mereka juga bermula seperti mana “the young filmmaker’s” ini. Dengan menghasilkan filpen/filem ketot. Tidak pula mereka menghukum industry mainstream filem Malaysia, kerana mereka tahu dan sedar disitu juga akhirnya mereka akan berada, dan berusaha untuk menghasilkan sesuatu yang berkualiti. Bukan menghukum dan membenci! Wal-hal mereka ini “the young filmmaker’s” sendiri tidak melihat dan menonton filem Malaysia!


Macam mana lu boleh kata lu tak suka dan lu benci kalau lu sendiri tak pernah nonton filem Malaysia? Lepas tuh sembang pasal kebencian lu terhadap lagu Negaraku! Hips lah sangat lu ni!


Teringat waktu gua kerap bertandang ke screening yang dianjurkan ketika the new wave Malaysian young filmmaker’s aktif melahirkan screening filem-filem pendek mereka yang berpusat di Kelab Seni Filem Malaysia, Help Institute, kira-kira pada awal tahun 2001 hingga 2006. Di zaman-zaman Malaysian Video Award (MVA) di Balai Seni Lukis menjadi platform utama gelombang baru pembikin filem muda (The New Wave Generation of Young Malaysian Filmmaker’s). Mereka (the new wave young Malaysian Filmmaker’s) ini tidak pernah membenci dan menilai sesiapa/mana-mana filem/idealogi, kerana melalui pengaruh arwah Yasmin Ahmad ketika itu, mereka sedar bukan hak mereka untuk menilai sesuatu, lantas membenci! Mereka ini lebih hips dan sedar diri! Oh pada mereka yang tak kenal siapa antara kelompok the new wave young Malaysian Filmmaker’s ini, antara mereka adalah Tan Chui Mui, Amir Muhamad, James Lee, Ho-Yuhang, Deepak Kumaran, Azharuddin, Osman Ali dan lain-lain. Kemudian baru disusuli dengan Aaron, Sheikh Munasar, Linus, dan beberapa lagi kelompok pembikin filem muda dari Akademi Filem Malaysia sebelum (AFM) bergabung dengan ASWARA. Dan waktu itu, Ridhwan dan Samad masih kecil dan masih menuntut lagi! Abror dan kelompoknya pulak ketika itu giat membuat tayangan dan diskusi filem di KBU bersama Hisham (otai-otai terror of terrorist Malaysian Filmmaker’s)!


Mereka ini (gelombang baru pembikin filem muda Malaysia) lebih hips kerana pada ketika itu, mereka sudah pun punya hubungan yang baik dengan Asian Young Filmmakers seperti, Raya Martin, Ben Slater, Marimar, John Torres, Apichatpong , Faozan Rizal, atau mungkin Alexis dan beberapa lagi. Kerja mereka di-ikhtiraf di Rotterdam, Sundance, Berlin, Pusan dan lain-lain. Dan mereka tidak pernah/jarang bercerita tentang aspek teknikal pembikinan filem dan lebih gemar bercerita tentang kenapa mereka bercerita dan bagaimana mereka bercerita. James, Ho Yuhang, Tan Chui Mui, Deepak, juga pernah suatu ketika dulu berada dimana mereka (the young filmmaker’s) ini berada sekarang. Mereka juga punya harapan yang sama, cita-cita yang sama, pemikiran yang sama. Namun, pada ketika gua pernah lepak dengan kelompok ini, tidak pernah pula mereka cuba mempertikaikan/menilai sesuatu kecuali dalam karya mereka. Mereka juga tidak pernah berlagak hips dan menilai mana-mana pihak juga idealogi, kerana sebenarnya mereka ini lebih hips dari budak-budak the young filmmaker’s baru ini!


Ini belum apa-apa dah nak memperkecilkan golongan yang konon-konon pada mereka pretentious! Dan mereka lah The Real Hipster Young Filmmaker’s! Tolong lah! Buka lah mata, sedar diri! Lihat mentality dan pemikiran senior-senior the new wave young filmmaker’s dulu macam mana! Dan lihat sejauh mana mereka bawa diri mereka dan kerja filpen mereka dulu! Dan sekarang mereka-mereka ini di arus mainstream industry filem Malaysia yang lu orang dok kutuk!


Yang lebih sedih bila “the young filmmakers” sekarang ini lebih banyak bercerita tentang teknikal, tentang kamera apa yang digunakan, masaalah-masaalah kamera dan teknikal ketika pengambaran! Aduh. Berat!, itu lu orang cerita sendiri lah beb, gua datang nak dengar lu cerita tentang “kerja” filpen dari sudut pemikiran dan aspirasi lu orang! For us to be inspired! Dan di-isi dengan sesuatu yang mencetuskan Rasa sensasi/inspirasi! And please stop talking shit bout the things you think hips! Macam apa yang mereka rasa tentang lagu Negaraku? Dan Rasa mereka tentang industry “mainstream” filem Malaysia! Yang sebenarnya mereka sendiri pretentious! Tak sedar diri dan defensive apabila sangat mahu diangkat sebagai the real hipster filmmakers! Ada lagi golongan macam ni yang lebih macam kacang putih yang belum masak! Jangan lah nak menunjuk-nunjuk sangat yang kau real! Apa benda yg hips sangat? Bila buat film discussion, korang sembang macam budak2 mentah, cerita pasal teknikal dan yang paling kelakar, mempertikaikan kenapa sesebuah visual naratif di tamatkan begitu dan kenapa tidak begini! Sedih dengan soalan-soalan bodoh yang mahu menunjuk bahawa mereka hips! Kalau duduk nak macam hips! Kaki di atas bangku, menunjuk-nunjuk seperti mereka ini (the young filmmaker’s) punya attitude! Bukan lah gua harap mereka ini duduk bersopan-santun seperti dalam kelas ceramah agama, tapi, relax sudah. Tak payah lah nak tunjuk yang mereka ni hips sangat! Aku tulis ni pun dah sedih mengingatkan kembali gelagat mereka! Kelakar tengok mereka yang tak sedar diri ini! Jauh sungguh mentality the young filmmaker’s ini dengan mentality pembikin filem muda the new wave young filmmaker’s suatu ketika dulu!


“The Young Filmmakers” yang tak sedar diri ini merasakan diri mereka anti-socialist, anti-segala-gala yang membutuhkan dan menghukum lantas meletakkan diri mereka di atas segala-gala yang tidak hip. Mereka meletakkan diri mereka sebagai “The Real Hipster Filmmaker’s” dan menghukum mereka yang dirasakan sebagai Hipster Palsu! Sedih melihat mereka masih lagi mentah, menilai dimana “The Real Hipster” juga “The Pretentious Hipster!”. Macam budak-budak hingusan!!


Sedarlah bahawa kerja filpen atau filem ketot kamu itu juga sebahagian dari industry filem Malaysia. Tiada siapa pun berhak menghukum siapa-siapa waima pilihan yang ada. Siapa kamu untuk menghukum dan menilai? Bahwa diri kamu itu juga belum cukup bagus lagi! Baru tahu sedikit pasal teori dan sedikit tentang pemikiran pemikir dunia, berlagak hips dan menghukum mereka yang kamu rasa hipster palsu! Sedih melihat gelagat mereka yang tak ubah macam kacang putih! Nasib baik ada antara mereka yang hadir masa diskusi itu cuba menjentik mereka tentang aspirasi dan cuba membawa perbincangan kearah diskusi yang lebih inspiring! kalau tidak hingga ke sudah mereka ini dok cerita pasal teknikal! Sia-sia lu orang buat tayangan dan diskusi filem kalau kesudahannya asyik dok cerita tentang teknikal dan tiada benda yang meransang minda atau sekurang-kurang inspiring untuk kami yang datang! Dan yang paling menyenakkan, di akhir diskusi yang sepatutnya menjadi ruang ilmiah menjadi perbincangan yang menjijikkan apabila diskusi terarah ke perbincangan “mengutuk” industry filem mainstream dan pembikin filem mainstream! Kalau ada senior-senior dari kelompok mainstream untuk berdebat, at least aku boleh terima! Ni yang bercakap pun budak-budak hingusan setahun jagung, yang Rasa diri berilmu dan hips, yang sebenarnya tak pun!





*gambar gua rembat. jumpe ntah mana kat bini lebai google






p/s: maaf jika ada yang tersinggung. Gua tulis sebab gua rasa mentality yang menyenakkan sebegini harus tidak ada pada pembikin filem muda, kerana ia akan membunuh mereka juga suatu hari nanti.