Rebiu filem kl zombi(2013) ; dunia apokalips yang terawang.




Filem arahan Woo Ming Jin, hasil tulisan Adib Zaini adaptasi dari novel fixi Zombijaya cerita asal MJ Woo, tulisan Adib Zaini. 

benar bukan perkara remeh mengadaptasi sebuah karya tulisan yang hampir 307 m/s ke satu ruang yang lebih terhad, 90minit. ini tidak seharusnya menjadi alasan, sekiranya filem itu setidaknya berada separa dengan naskah novel tersebut. kerna kerja adaptasi bukan bersifat meniru tetapi sebenarnya mengangkat naskah tulisan dan meraikan idea naskah tersebut. bermakna gagasn idea itu sebenarnya yang wajib kekal, dan idea asal naskah novel zombijaya itu datang dari pengarah filem kl zombi sendiri, maka imej dan visual dalam naratif filem  kl zombi seharusnya lebih hidup, punya sense of depth (tidak bersifat 2 dimensi) atau mungkin susuk visual dan imej itu akan terasa lebih bersifat peribadi datang dari imaginasi sang pengarah. 

yang dilihat jelas di layar lebar. imej yang tak punya sense of cinematic style, visual hambar dalam ruang kepura-puraan. 

naskah novel zombijaya memberikan pembaca sense of belonging terhadap watak-watak dalam naratif. seperti benar pembaca mengenali watak kamarul, sofia, nora, afiq, sarjan azman, dan lain-lain terutama watak nipis, watak slacker mat rempit loser diangkat menjadi hero, seperti watak columbus atau tailahasse dalam filem zombieland atau lebih menarik watak shaun lakonan simon pegg dalam shaun of dead.  dan filem kl zombi tidak langsung punya rasa ini, walaupun ia ditulis oleh adib sendiri. 

dalam ruang sempit kl zombi, watak-watak terasa terasing, tidak langsung punya hubungan yang lebih jelas selain beberapa dialog hambar yang cuba menjelaskan bahwa "dia adik kembarku", "dia kekasih aku" atau "kau kawan baik aku". kecuali hubungan sarjan azman dengan anaknya itu tampak timbul apabila lakonan baik azharani dapat memberikan penonton sedikit rasa simpati dan menimbal balik perasaan empathy antara watak dengan watak yang lain dan kemudian timbal balik pada penonton. aku kira itu yang penting dalam sebuah naratif filem, bila penonton dapat merasai perasaan watak dan perwatakan dengan lebih jelas dan tidak bersifat kepura-puraan. kerna filem harus jelas menceritakan tentang watak, human problem, faces and places. katanya abbas kiarostami. 

selain ruang naratif yang berlubang-lubang, (ada beberapa momen dalam naratif penceritaan terasa terlompat-lompat tanpa punya diksi (sebab dan akibat) yang jelas),  dunia apokalips kl zombi nampak hambar dengan set 'ruang apokalips' yang corny dengan kertas, sampah, kayu kayan yang entah dari mana datangnya dan jelas nampak sengaja dilambakkan hanya untuk menampakkan hura hara ruang naratif, memperlihatkan production design (art direction)  klzombi kelihatan murah, dan bersifat pemalas. (*aku tidaklah berdiri di atas motif dan logik akal semata sbb aku sedar filem, ia melebihi dari logik akal, tapi biarlah apa yg diletakkan dalam ruang bingkai naratif nampak lebih real dan menyakinkan, ini belum nak cite production design ashraf dalam filem apokalipsX mamat khalid, tapi aku tak nak banding2kan lah, tak elok. nanti dikata condescending. tapi nanti lu tgk lah sendiri filem apokalipsX baru lu tau macam mana rupa kalau kl ditimpa bencana dan hidup dalam ruang apokalips).  dan jangan meletakkan masalah bajet atau kesuntukan masa yang mengakibatkan production design kl zombi nampak hambar, kerana yang terlihat di layar, yang dipertontonkan itu akan dinilai mereka yang membayar tiket panggung. *kalau tak ada masa, atau tak ada bajet, lain kali jgn buat kalau tak boleh buat. alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan bro. 

woo ming jin seakan hilang sense of style dalam klzombi. sentuhan pengarah muda ini yang punya sense of style yang lebih baik, melihat dari karya-karyanya sebelum ini, filem seru,  monday morning glory, filem pendek slovak sling yang punya sense of humor yang sangat baik, atau filem tiger factory yang pernah ditayangkan di Cannes, dan benar sentuhannya tidak langsung kelihatan dalam filem klzombi. ditenggelami oleh make-up effects yang tampak menarik dilayar, punya effort dan seharusnya diberi kredit, juga pesona zizan yang tak mampu dikawalnya. 

dari sisi lakon layar, menarik bila naratif klzombi dimulakan di atas bukit, menghadap kota kl, dalam gelap malam, sedang menyambut ketibaan tahun baru, dan memperkenalkan kelima-lima watak utama,  bila seawal naratif memperlihatkan dan menjelaskan watak dan melieunya dengan baik, namun adegan ini dilihat seakan aneh, sempit dan terasing. malah hubungan antara watak-watak tampak tidak menyakinkan. dan itu sahaja yang menghubungkan antara watak-watak utama ini dan klzombi nampak polos kemudian. 

adegan disambung dengan iklan tv program MLM bro khalid yang menjual produk rawatan yang bersifat 'magis' bila keberkesanannya seakan dibesar-besarkan sehingga tampak tidak punya lojik, dan adegan ini disampaikan dalam bentuk komikal bersifat parodi. dan komedi juga harus dilihat sebagai kritikan, apabila sesuatu isu itu di'lawak'kan. (jelas sublime teks tentang struktur MLM juga ironi dilihat seperti wabak zombi itu sendiri, jualan langsung produk dan susuk manusia yang menjual produk tersebut di'lawak'kan). 

naratif filem kemudian bergerak bersama kelima2 watak utama sehingga wabak zombi menular dan mengakibatkan hura hara di kota kuala lumpur. bermula di sekolah (dilihat sebagai kritikan terhadap kepincangan sistem pendidikan, rujuk filem histeria arahan james lee dan zombi kg. pisang arahan mamat khalid yang juga bermula di sekolah asrama dlm bentuk parodi-komikal).

menarik klzombi punya beberapa adegan, dialog dan tingkah watak dlm naratif bersifat sinikal dan punya nada kritikan sosial, contoh bila nipis menegur pasangan kekasih di atas bukit sedang 'berprojek' ketika menanti kedatangan tahun baru, watak dato farouk yg bercerita tentang bagaimana kalau dia punya duit 20 trillion dan dikipas rakan-rakannya, tentang watak boroi yg berjudi dan memuja semangat dikubur cina untuk menang nombor ekor, susuk guru displin sekolah yang menjengkelkan dengan tag nama besar (rujuk filem kembara seniman jalanan watak pegawai kerajaan dengan tag nama besar) dan beberapa lagi analogi dlm bentuk visual yg sgt menarik.. terkenang filem2 p. ramlee yg juga punya kuasa visual yg sama. 

dan naratif seterusnya.. kena tgk kat panggung,  lah. 

sehingga tiba act 3 - kemuncak resolusi naratif, segala yang diberi dalam naratif tampak kartun. contoh bila sarjan azman berkali-kali cuba menyakinkan nipis dan yang lain2 dengan dialog yang penuh hambar, bahwa dia punya 'ubat' untuk merawat wabak zombi dengan ramuan herba yang dipelajari dari atuk neneknya. *cheesy habis bro! juga wabak zombi itu yang akhirnya dipulihkan dengan krim bro khalid, dan beberapa lagi adegan yang kelihatan cetek. 

*tapi aku suka bisik sinis dialog nipis "polis jual herba!" 
yang aku cari dalam klzombi adalah susuk herotopia "putrajaya" seperti dalam naskah novel zombijaya. watak nipis slacker loser tapi tingkahnya yang sangat cool! ruang alam apokalips yang mendebarkan, punya lebih sense of style yang setidaknya memberikan rasa kelainan kalau tidak kekaguman (dah banyak kot filem-filem zombi ni yang boleh dirujuk, kalau tak lebih hebat,setidaknya setara dgn filem mamat khalid zombi kampung pisang yang aku rasa lebih punya style dalam erti kata yang lain idea/konsep yang lebih menarik dan memberi kekaguman bila kita keluar panggung).  

dan aku keluar panggung tanpa menemui apa yang aku cari, selain pesona raja lawak zizan razak yang tak dikawal, terawang awang dalam naskah tulisan adib zaini yang dicetekkan dalam bentuk visual naratif.

p/s : aku tak minat opening montage yang bersifat grafik semata! 

Rebiu filem Lemak Kampung Santan ; nasi lemak neelofa yang sedap!

manusia yang tak kenal sejarahnya seperti hidup kais pagi makan pagi.



selepas filem tangkap muat yang bijak mengguna-pakai raja lawak dibawa ke layar lebar, hans kembali dgn sebuah filem, lemak kampung santan yang aku kira naskahnya lebih baik sikit dari cuci, yang mana bentuk naskah naratifnya lebih simple.

dalam lemak kampung santan, hans cuba bercerita dalam naskah naratif yang lebih subtle. sublime nya jelas, tentang sejarah dan mereka yang mahukan perubahan mengejar sang kapital. isu dalam naratif ini dah berkali-kali diangkat sama-ada naskah tulisan atau pun naskah filem, dari langit petang, setinggan, hingga ke pi mai pi mai tang tu. sama. berulang. monotoris.

yang akan membezakan naskah yang monotoris ini adalah, bagaimana seorang storyteller itu bercerita melalui medium filem.

"if you want to know what the storyteller trying to say, look at how they say it"
katanya. antonioni

lalu aku ke panggung. tonton filem "raya" ini. yang aku kira filem yang tak bernasib baik, diperam untuk ditayangkan masa raya tapi ditelan oleh filem siri adnan yang rasanya tak akan habis untuk sedekad lagi. dgr katanya, dah start shoot adnan sempit 4 kat thailand woi!! *ambik tangan tepuk dahi sama2!!!

telan je lah. kalau cakap banyak di kata condescending pula nanti. sedih.

apa-apa pun, balik pada filem lemak kampung santan.

pertama, aku suka ironi nasi lemak tiqa (lakonan neelofa). dan nasi lemak neelofa memang sedap pun. hal ni jelas on screen bila ramai lelaki dalam lemak kampung santan yang tergila2kan nasi lemak tiqa!

pembukaan filem lemak kampung santan sgt menarik apabila 2 org lelaki berbual sambil mengali tanah mencari sesuatu. perbualan mereka tentang bolasepak yang tak ada kena mengena dengan naratif secara jelas atau mungkin subtle ala jules dan vincent pulp fiction. ruang pencarian ini satu indeks menarik memperlihatkan penonton turut sama cuba menggali apa yang terbenam dalam naratif. mereka temui sebilah keris. simbol melayu. dan naratif jelas tentang itu. dan scene ini menarik. jelas. kerana sebuah filem yang baik, seawal scene pertama, atau shot pertama harus memberika indikasi jelas tentang naratif.

kemudian naratif diteruskan dengan v/o narator mula bercerita tentang sejarah hikayat sang raja dan puteri balinan. dengan nada komedik. persis parody filem epik agung merong mahawangsa dan yang setaranya.

dan naratif dicantumkan pada ruang gerai nasi lemak tiqa ketika penonton diberi nafas apabila suara narator itu adalah suara sang panglipur pak wan (harun salim bachik) bercerita pada 3 lelaki yang sebenarnya berada di ruang itu, mengagumi nasi lemak tiqa ( neelofa )  *yang sebenarnya gua jugak dah jatuh cinta, bukan sebab neelofa cun! tapi budi wataknya yang tampak jujur, naif pada permukaan naratif. jugak nasi lemaknya.

dan lemak kampung santan adalah tentang kampung santan. dan sejarahnya yang harus kita kenal.

menarik bila hans angkat cerita begini yang punya sense of mystery ala m.night shyamalan the village. tapi sense itu tak cukup besar dan menarik penonton untuk turut sama mencari misteri lemak kampung santan. pada penduduk kampung santan yang sepatutnya lebih preserve semacam menyimpan rahsia agung. sebaliknya relax je penduduk kampung santan mcm dungu, sengal hanya mencebik dan mencelah dialog watak-watak utama.

selain dialog2 corny yang entah kenapa aku rasa macam ada yang tak kena je, atau filem lemak kampun santan ni silap tahun untuk ditayangkan mungkin, sepatutnya tahun 1970 kot.

aku rasa filem lemak kampung santan masih mampu menarik penonton untuk turut sama merasai bagaimana watak tiqa (neelofa) berjuang untuk menyelamatkan kampung santan, dalam masa yang sama bercintan-cintun dengan wan (hans). jelas tampak onscreen rasa cinta. the akwardness, selfcontrol, dan tarikan saling memerlukan. suka part awal act 3 bila konflik terurai, ketika bila tiqa sedar wan juga merupakan sebahagian dari konco syarikat pembangunan, lakonan neelofa terasa bila tangisan amarahnya boleh dirasa. (sebab bila naratif jelas, kita turut sama merasai perasaan watak) ini crdt to neelofa. cuma aku tak minat 4 org lelaki yang duk ekor neelofa scene tu, apa ke halnya tiba2 dorg duk jaga tiqa? tiqa tu puteri balinan ke? ke penduduk kampung tu memang tak boleh tengok tiqa jalan sorg2 dalam gelap malam?

beberapa momen dalam lemak kampung santan yang aku rasa sgt baik contoh, hans mula kembangkan kartasis konflik dalam tandas, bila bercerita tentang projek pembinaan tersebut ketika membuang air kecil, jelas perbincangan tersebut berada dalam ruang negatif yang kemudian jelas memperlihatkan konflik dalam plot naratif.

selain itu, aku sgt suka bila hans keluarkan dialog tiqa "sepatutnya aku beli baju tu" masa tiga ckp sorg2 kat kedai ketika sedang memotong timun bersama adiknya. dan kemudian hans jelaskan indikasi dialog itu bila wan terbayang wajah tiqa memakai tudung rona merah yang dipegamgnya. dan wan beli tudung tersebut untuk tiqa. sekali lagi, tiqa ulang dialog "sepatutnya aku beli baju tu" untuk dipadankan dengan tudung yang diberikan oleh wan. menarik, tak ramai yang bercerita dalam gaya begini dalam naratif filem.

komedi lemak kampung santan hanya diletakkan di atas ke sengalan yang bijak oleh harun salim bachin ( ayah tiqa) yang menyimpan cerita umbi kampung santan. lawak boboiwe ni tak pernah boring pun. so ok lah.


bau hancing dlm panggung filem kara king

gua tak nak cetus kan apa-apa isu yang menyentuh sensitiviti kemasyarakatan delusi keharmonian yang kita amalkan sejak alami.

tapi.

gua ke panggung. tonton filem kara king arahan namawee, pengarah filem melesia yang sgt berhantu gangsternya!

dalam panggung lebih kurang 20 orang. yang kesemuanya gua tengok kaum cina.

mungkin naskah kara king lebih dekat dengan masyarakat cina. walaupun ada zalif sidek, eppykodiang, bo amir..

apa pun, balik pada naskah filem, gua tak ada masaalah dgn exaggrated style dlm production design filem kara king, lakonan yang over the top, juga watak enigma gadis yg selalu bersama namewee. gua boleh faham benda tu semua. gua kira benda2 ni stephen chow dah lama dulu buat.

yang jadi masaalah, bila seawal filem, scene namewee kencing tepi jalan bila lepas cuba rasuah polis, namewee pusing badannya ketika kencing dan kencingnya terkena pada pakcik dan makcik yg berbangsa melayu, yg sedang menunggang motor.

dlm panggung, org2 cina gelak terbahak2 dan gua org melayu, juga dalam panggung, tengok dgn benak mata gua, org cina gelakkan org melayu yang dikencing oleh namewee.

itu benar magis visual image dalam permukaan naratif sebuah filem. terang dan jelas.

tapi, lu rasa. apa gua rasa ketika tu?

dalam hati gua. tak apa. lu tunggu filem mamat khalid amir dan lokman ke laut. baru lu tau nanti!!



kaz ishak
14.08.13