ADA APA DENGAN CINTA 2 (2016) ; PENGEMBARAAN LAGENDA NARATIF SINEMA INDONESIA

*ulasan ini punyai spoiler. 

 

Ulasan ini dimulakan dengan kata Arena Wati, Panrita. "Suatu pengembaraan dianggap gagal kalau kita tidak mendapat apa yang kita cari. Tetapi itu tanggapan yang salah. Tidak ada pengembaraan yang sia-sia,"

Kemudian apa yang jelas pada Ada Apa Dengan Cinta 2 adalah "pengembaran satu malam". Dan hal yang di isi sepanjang pengembaraan ini adalah tentang kesenian dari aspek budaya (ekspresi manusia) masyarakat Indonesia khususnya melalui lagenda cinta karakter (ikonik) sejarah sinema Indonesia. 

Tapi pengembaraan itu bagaimana? Mencari apa?


“Itu beza dengan liburan, kalau liburan kamu punya schedule, kalau mengembara, kamu jadi spontaneous.” Rangga

Malaysia suatu ketika dulu dibangkitkan dengan suara nada puisi Dian Sastrowardoyo dan enigma watak Rangga, dengan sulaman muzik Melly Goeslow. Ia menghidupkan sesuatu yang pada ketika itu, masyarakat Malaysia masih jauh dari mengenali Chairil Anwar, apatah lagi anak muda Malaysia mendekati dunia puisi dan sastera. Dan selepas filem Ada Apa Dengan Cinta (2002), arahan Rudy Soedjarwo, kita, malah anak muda Malaysia mula mendekati dunia puisi juga sastera. 
 
Ada Apa Dengan Cinta 2 (2016) arahan Riri Riza (Sekolah Rimba, Laskar Pelangi) membawa penonton mengembara & meneroka alam naratifnya (Jakarta, New York dan Yogyakarta) lantas memberikan konotasi jelas bahawa ia juga sedang meneroka lagenda epik cinta antara watak Rangga (Nikholas Raputra) dan Cinta (Dian Sastrowardoyo) melalui pengembaraan. Pengembaraan yang menganjurkan rasa yang tidak di duga, spontanious, suka, duka, lucu pada watak yang sudah pun menjadi suatu lagenda dalam sejarah sinema Indonesia (iconic). 

Sebagai contoh, seperti telefilem Neon (2004) arahan Muhamad Feroz, ia juga membawa penonton mengembara dalam pengembaraan satu malam, membuka sisi Kuala Lumpur yang lebih gritty, memperlihatkan sisi gelap bandaraya Kuala Lumpur, dan manusia yang menghuninya, bentuk naratif AADC2 ini yang hampir lebih puitis juga mengangkat hal yang sama, malah lebih segar. untuk mendekati dan mengenali kembali kisah agung watak-watak ikonik ini yang tergantung hampir 14 tahun akhirnya diangkat semula.

“Mengapa hal basi ini dihidupkan kembali?” Cinta.

Untuk melihat apa yang sedang diperkatakan oleh seorang pengarah, lihat bagaiman ia perkataannya. Dan dalam hal AADC 2, ia memperlihatkan kisah cinta melalui seni budaya masyarakatnya.

Hidup ini harus ada closure. Dan closure ini memperlihatkan kematangan. Kematangan pembikin filem Indonesia, dalam menghasilkan karya. Juga kematangan masyarakatnya dalam menghargai seni (Filem, seni halus, sastera, budaya juga kopi).

Bermula dengan persahabatan watak-watak lagenda ini, Cinta, Karmen (Adinia Wirasti), Maura (Titi Kamal) dan Milly (Sissy Prescillia) mengatur satu sesi percutian (dipanggil liburan) ke Yogyakarta sebelum Cinta melanjutkan perkahwinannya dan Milly yang mengandung anak pertamanya dengan Memet (juga lagenda watak sinema Indonesia lakonan baik oleh Dennis Adhiswara).

Di Kota Gudeg, Yogyakarta, Cinta menganjurkan jadual percutian mereka. Dan penonton kemudian dibawa bercuti liburan untuk mengenali dan mendekati kembali lagenda watak-watak ini. Seperti sebuah reunion, tiada ada berita duka hanya harapan yang baik. 

 

“Some people change. Some people don’t. Dan buat orang yang mengalami patah hati, kehilangan, perpisahan, definitely you change,”

Dan perubahan ini yang menjadi asas pada perkembangan naratif AADC2. Menjadi alat yang digunakan oleh penulis, penerbitnya dan akhirnya pengarahnya untuk menggunakan asas (perubahan) sebagai jalan yang paling baik untuk meneroka kembali naratif AADC2, memberikan justifikasi pada lagenda naratif AADC. Dan melalui 'perubahan' ini kita mencari kesan terhadap perkembangan watak-watak (melihat pada perbandingan dari AADC yang pertama dan AADC2), sama-ada pada naratif, watak dan perwatakkan, sosio budaya yang menjadi lanskap (melieu) naratif juga watak dalam naratif, atau perkembangan bahasa/suara sang sutradara itu sendiri melalui sebuah filem. Jelas melalui pengembaraan, AADC2 meneroka perubahan yang memperlihatkan perkembangan dan menganjurkan kematangan pada watak, gaya naratif juga pengarahan (pembikinan filem itu sendiri). Jauh dari AADC (2002), AADC2 (2016) tiada lagi budaya hip remaja dan 'chick flick', naif remaja meneroka sastera dan puisi dan tiada lagi konsert remaja. AADC2 melalui watak-watak lagenda naratif sinema Indonesia ini, memperlihatkan kematangan filem itu sendiri (mungkin kematangan pembikin filem itu juga dilihat jelas).

AADC2 di sulami sekali lagi dengan muzik oleh Melly Goeslow.

“Musik AADC itu adalah karakter sendiri. Sudah melekat seperti satu kesatuan. Sutradara bisa diganti, penulis skenario bisa diganti. Tapi, musik, menurut saya, itu menjadi karakter. Ada keterkaitan erat antara karakter dan musik yang digunakan. Menurut saya, ini tetap harus dilakukan oleh Melly dan Anto. Mereka juga berubah setelah 14 tahun. Ini sama seperti karakter-karakter AADC. So they’re like another cast in the movie.” Mira Lesmana (Penerbit Ada Apa Dengan Cinta 1 & 2).

Dan kemudian, kita di bawa ke bandar New York, kembali mengikut jejak watak Rangga yang sedang lemas dalam kota tersebut. Di tengelami oleh nada Jazz off beat. Bila Rangga mengambil keputusan untuk kembali ke Jakarta & Yogyakarta, maka kita diberi nafas baru pada perkembangan naratif AADC2. Seolah percutian itu diberikan sudut pandang baru bahwa penonton bukan dibawa untuk berlibur dalam AADC2 ini, malah dibawa untuk mengembara, mencari kemaafan, mencari jalan damai untuk mengakhiri kisah lagenda ini sebaiknya.  

 

AADC2, alam naratifnya begitu benar hampir sahaja meletakkan ia seperti sebuah naratif neo-realist. Nafas naratifnya hampir seperti hebatnya filem Daun Di atas Bantal (1998) arahan Garin Nugroho. Namun AADC2 masih punya degub nafas anak muda, dalam budaya pasca moden Indonesia pada sintaks visualnya. Memperlihatkan bagaimana budaya seni di Indonesia sudah lama matang, jauh meninggalkan puisi orthodox Chairil Anwar (lihat bagaimana Cinta buka kotak lama, memegang buku (Aku: Berdasarkan Perjalanan Hidup Dan Karya Penyair Chairil Anwar oleh Sjuman Djaya) kemudian meletakkan kembali buku itu di dalam kotak memori lama tanpa membukanya (kemudian buku itu juga dibuang di dalam tong sampah bersama hal di dalam kotak tersebut). 

Kalau AADC yang pertama mengangkat dunia sastera (puisi) namun AADC2 pula memperlihatkan bagaimana masyarakat Indonesia juga sudah berkembang melalui perubahan masa/ruang, dilihat apabila AADC2 mengangkat budaya pasca moden masyarakat Indonesia seperti minum kopi (budaya masyarakat pasca moden) yang diperlihatkan begitu santai di warung kopi celahan kota Yogyakarta. Mengangkat perkembangan adegan seni halus anak muda Indonesia. Seni persembahan teater patung (budaya tradisi). Malah di galeri kecil Cinta, ia memperlihatkan bagaimana masyarakat Indonesia sudah tidak lagi begitu taksub pada seni itu sendiri, walaupun mereka sudah melangkaui budaya seni lama yang mana seni itu harus memberontak menganjurkan kepada kepayahan hidup memperjuangkan seni dan sebagainya. Di Indonesia, seni itu dihargai sehingga ia nampak begitu rutin dan santai (mungkin aku boleh sebut sebati) dalam budaya hidup masyarakat Indonesia. AADC2 berjaya mengangkat budaya masyarakat mereka tanpa sedar membenarkan ia hidup di atas naratif kontemporari/mass/komersial. Ini kematangan seorang sutradara yang harus diberi kreditasi.  

Untuk melihat pemikiran sesebuah komuniti masyarakat, lihat pada bagaimana ia menghargai seni dan budaya mereka. dan untuk melihat di tahap mana sesebuah pemikiran masyarakat, lihat pada perkembangan seni, budaya dan tradisi masyarakat itu). Dan dalam AADC2, seni dan budaya itu diangkat pada anjuran kematangan pembikinnya, memperlihatkan perubahan (dari AADC ke AADC2).

Tidak seperti AADC di tangan Rudy Soedjarwo, kota naratifnya masih tampak dibentuk/stylized. Contoh, kita lihat filem Ungu Violet atau The Photograph, rekaan seninya (set, props dan costume) dibentuk begitu terang dan punya warna kontras tinggi menghasilkan visual yang trendy/hip hampir seperti  gaya naratif Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, The Grand Budapest) dan AADC yang pertama juga punya visual yang sama, meletakkan AADC seperti sebuah filem kontemporari.

Namun dalam AADC 2, di tangan Riri Riza,walaupun ia masih kontemporari namun naratifnya begitu matang membentuk visual yang punya suara sang sutradara  membawa penontonnya mengembara meneroka kota Yogyakarta juga bandar New York dengan begitu asli, telus pada naratifnya. Riri Riza berjaya menangkap celahan kota Gudeg, Yogyakarta yang lazimnya tidak dapat kita lihat pada sebuah filem kormersial Indoensia. Manusia yang mendiami kota Yogyakara itu dirakam seperti ia hidup dan memberikan suatu rasa kebenaran. Kota pesat yang kadang menyenakkan, dengan liputan trafiik yang menyesak. Kita melalui pengembaraan ini, juga meneroka tempat-tempat sejarah, celahan kota, lanskap kota yang begitu rapat dengan pembikinnya, yang menjadi timbal balik pada penerokaan watak (Rangga dan Cinta) mencari sesuatu (closure) pada sejarah hidup (ruang/masa naratif) mereka. Lihat bagaimana Riri Riza sebagai pembikin filem, menggunakan medium/naratif lagenda sinema Indoensia ini, melalui pengembaraan, meneroka landskap yang begitu jelas rapat dengannya (memberikan gambaran dari sisi yang lebih segar tentang tanah air juga masyarakatnya sendiri). 

Kalau dalam AADC, kita jelas lihat bagaimana penulis naskahnya (Jujur Prananto) sedang mengkritik budaya sosio *dilihat bila Rangga kerap mempertikaikan tentang bagaimana Cinta (individualis atau mewakili masyarakatnya) terperangkap dalam kebergantungannya terhadap persahabatannya (sesebuah institusi), namun dalam AADC2 penulisnya memperlihatkan bagaimana institusi itu sebenarnya membantu dalam perkembangan masyarakatnya *dilihat pada perkembangan watak, dan akhirnya penulis melalui watak Rangga dalam AADC2 mengakui hal ini (dibaca pada adegan dalam kereta/jeep dalam perjalan pengembaraan itu).

AADC2 jelas mempunyai sense of expressing the poetic sensibility of the director. Contoh, bandar New York ditangan Riri Riza begitu jazzy (seperti jazzy sastera The Beat Generation), dilihat apabila watak Rangga berjalan di kota New York diselimuti dengan bunyi tiupan trumpet (peniup trumpet di kaki lima) dan rentak drum (pemain drum di subway), menyedari kota New York itu begitu di atas rentak hidup alami, memberikan justifikasi pada watak Rangga yang juga di atas rentak hidupnya dan naratif AADC2 hidup dalam rasa puitis yang sudah matang, jauh meninggalkan puisi adu domba yang sia-sia. Dengan rasa visual ini, Riri Riza membawa penonton mengembara meneroka naratif AADC2 dengan begitu spontan menghasilkan naratif yang hidup memberikan justifikasi pada naratif Indonesia yang begitu lagenda sifatnya. 

Bagaimana Rangga membawa Cinta meneroka kota Yogyakatra dalam satu malam, itu juga begitu dilihat seperti dia sedang membawa Cinta mengembara kembali untuk mendalami cinta mereka, dan kita penonton turut terbawa dalam pengembaraan ini, meneroka hal yang sama (kesenian & budaya masyarakatnya, tentang erti persahabatan, kemaafan dan sekali lagi, tentang cinta itu sendiri). Akhirnya di puncak bukit ( the plateau ) pada waktu matahari pagi mula menyinar, Cinta dan Rangga kembali membuka rasa baru (kesan dari perkembangan yang mereka teroka sewaktu pengembaraan ini dan membawa suatu perubahan) dalam kisah cinta mereka, selepas mereka menutupi kisah lama dengan menemui kemaafan ( melewati konfrantasi antara dua jiwa dan menemui satu pemahaman) dalam diri mereka.

 

Di tangan Riri Riza, kita dengan secara spontan melalui pengembaraan meneroka kembali watak Rangga dan menyedari Rangga dalam AADC2 lebih berwarna dan persahabatan Cinta, Maura, Karmen dan Milly begitu hidup melangkaui dimensi naskah naratifnya, seolah mereka berdiri benar di atas alam AADC2, memberikan justifikasi yang paling ideal untuk mengakhiri lagenda kisah cinta Ada Apa Dengan Cinta.

 

AADC2 sebuah epik pengembaraan lagenda naratif cinta sinema Indonesia yang penuh inspirasi, kadang lucu (aku harus beri kredit pada Sissy Prescillia kerana menghidupkan watak Milly sebagaimana atau mungkin lebih lucu dari AADC yang pertama) dalam ritma puitis seorang pengarah yang sudah matang menjelaskan pencarian pada perubahan dan perkembangan pemikiran dan budaya masyarakat Indonesia melalui watak-watak ikonik ini.  

AADC2 harus dilihat dengan tidak cuba untuk melewati segala ketidak sempurnaan kerana sifat filem adalah tentang ketidak sempurnaan. Tiada hal yang statik dalam sebuah naratif (dipanggil naratif atas ruang dan masa). Filem adalah tentang ruang dan masa, dan kita harus meneroka ruang dan masa itu. Bukan mencari sekiranya kedudukan naratif itu seharusnya berada atau seperti naskah naratif itu seharusnya begitu atau begini. Ia seharusnya tentang watak, pada masa dan ruang itu. Kemudian melihat apa yang sedang diperkatakan melalui watak, masa dan ruang itu, melalui argumentasi, untuk menjadikan ia hidup dan kehidupan itu sendiri adalah tidak sempurna bukan?

"sebuah naskah skript yang baik belum tentu menjadikan ia sebuah filem yang baik, kerana filem harus punya ketidak sempurnaan. Ia tidak seharusnya terperangkap dalam sebuah naskah yang mengongkong seperti sebuah naskah tulisan yang baik, yang tak mampu berubah dan berkembang," Jean Luc Godard

Maka dari hal ini, dilihat AADC2 adalah tentang perubahan, perkembangan melalui pengembaraan yang sifatnya spontanious, menjadikan ia tidak sempurna dari segala aspek. 

Riri Riza dan Mira Lesmana berjaya memberikan justifikasi paling manis buat lagenda naratif sejaraf sinema Indonesia ini dengan sangat baik melalui pengembaraan satu malam Cinta dan Rangga.

"Destinasi tidak lagi penting.. its the journey that matters." Cinta.

p/s ; konotasi 'pengembaraan satu malam Rangga dan Cinta' ini,memberi signifikasi intrig dan ambiguous.

1 comment:

  1. yukk mampir ke website kita, ada banyak informasi tentang Smartphone hehe :)

    DEMAK KENDAL SEMARANG UNGARAN

    ReplyDelete