tulisan layang untuk dr pHd syok sendiri yang bijak pepandai!




selepas kak nab merujuk pada gua akhbar sinaran hairan minggu lalu, dan selepas gua lelah, lesu, lengit dan macam2 lagi yang mengambarkan gua seorang pemuda melayu dan apabila selesai membelek gambar2 yang terlampau banyak sangat di antara lima muka surat tulisan agung Nita Abu Hassan dan Haslina Kamaludin itu, gua mulai sgt kusut dan kepala mengerutu republik kutu gua berdenyut kencang, terketar lutut! namun gua gagahkan juga menghela patah kata petikan picisan tersebut walaupun ia menyenakkan mata gua yang masih rabak dek mereneng semalaman melayan biskut kering member gua husin mata toncit di kaki lima universiti mamak tepi longkang!




dalam fikir gua, benar, filem harus punya polimik! agar ia akan terus hidup! punya gagasan perdebatan! dan tiada siapa berhak menidakkan hujah polimik ini dari pinggir bibir montok sesiapa pun! dan hujah ini akan terus membuka ruang-masa sesebuah filem (naratif visual-imejan) agar terus immortal! namun bila hujah berbaur retorik ala-ala peluru pepandai yang memalu patah kata yang meloyakan seperti antaropologigil, seksologigil, sosologigil, dan berbagai lagi yang menggigilkan kepala lutut gua, bila ia terlintas di halwa benak mata bingit gua ini yang berair-air ijakulasi yang mengelikan, gua jadi lebih bingung, geli kerana tersentuh. Benar bila teks naratif membuka subteks dan kemudian di susuli sudut pandang idealogi pada sisi ism-ism yang di lihat dari sisi kesan dan akibat pada pemahaman terhadap idealogi yang di gebangkan waima di gorengnya!, dan dan dan. namun begitu, apa lah yang lu busuk hati sangat. kalau lu bijak pandai, apa lah kiranya kalau lu buka teks filem untuk di debatkan, mencari dan membuka ruang polimik, dari lu menceceh macam budak-budak mentah dengan hujah yang tak pun terhaul dek otak tepu zomba yang sentiasa tercari-cari otak2 yang mengiurkan untuk di lahap. nama dr phd! tapi sembang macam pelajar taska cuddies. kah kah kah.




dan dr! tak ada istilah filem seni? filem itu? filem ini! filem adalah filem dr phd woi!! sebagaimana buku adalah buku! tak ada pulak orang nak kata "ini buku seni"?? hanya pengisian yang menentukan citarasa sang pembaca! tak belajar kat taska cuddies ke??


pada gua begini. "...If you dont like a certain food, you just leave it. You dont go around telling the whole country that they shouldnt taste it too. To whomever it may concern, you can start by being fair if not smart. Don’t let the world laugh at you over childish issue blown out of proportion!"


dipetik dari bidas malique tentang lirik bawa aku pergi!


p/s ; gua tersenyum kambing yang tak mandi 3 tahun tak henti-henti ketika membelek petikan tulisan tersebut sambil mulut busuk gua tak putus-putus melayan kuih talam di gerai nasi lemak uncle wong! namun dalam hati gua sangat sedih bila ada bijak pepandai kita yang punya hati tengik!




oh!! uncle wong sangat fasih berbahasa melayu, lebih fasih dari gua!!

No comments:

Post a Comment