bau hancing dlm panggung filem kara king

gua tak nak cetus kan apa-apa isu yang menyentuh sensitiviti kemasyarakatan delusi keharmonian yang kita amalkan sejak alami.

tapi.

gua ke panggung. tonton filem kara king arahan namawee, pengarah filem melesia yang sgt berhantu gangsternya!

dalam panggung lebih kurang 20 orang. yang kesemuanya gua tengok kaum cina.

mungkin naskah kara king lebih dekat dengan masyarakat cina. walaupun ada zalif sidek, eppykodiang, bo amir..

apa pun, balik pada naskah filem, gua tak ada masaalah dgn exaggrated style dlm production design filem kara king, lakonan yang over the top, juga watak enigma gadis yg selalu bersama namewee. gua boleh faham benda tu semua. gua kira benda2 ni stephen chow dah lama dulu buat.

yang jadi masaalah, bila seawal filem, scene namewee kencing tepi jalan bila lepas cuba rasuah polis, namewee pusing badannya ketika kencing dan kencingnya terkena pada pakcik dan makcik yg berbangsa melayu, yg sedang menunggang motor.

dlm panggung, org2 cina gelak terbahak2 dan gua org melayu, juga dalam panggung, tengok dgn benak mata gua, org cina gelakkan org melayu yang dikencing oleh namewee.

itu benar magis visual image dalam permukaan naratif sebuah filem. terang dan jelas.

tapi, lu rasa. apa gua rasa ketika tu?

dalam hati gua. tak apa. lu tunggu filem mamat khalid amir dan lokman ke laut. baru lu tau nanti!!



kaz ishak
14.08.13

No comments:

Post a Comment