"... dan pukul aku sampai mati" budak pailang!




Filem Budak Pailang arahan Hashim Rejab ( Sekali lagi, Papa I Love You ) kali ini kembali dengan sebuah naskah filem yang lebih kasar sifatnya! membuka sisi gelap yang terkesan pada watak juga naratif. Kerja kamera yang baik dari Shareel ( d.o.p Papa I Love You, Mantra, 7 Petala Cinta, Hantu Dalam Botol Kicap ) dan Nordin Ismail ( Che Din ) selaku pengarah seni buat julung kalinya.

Dari gaya trailerNya. memberikan sensasi Rasa teruja apabila melihat anak muda kota ( yang melieuNya di bawah jambatan lebuhraya bertingkat, rumah flet kos rendah, sebalik tembok di pinggir landasan keretapi, dan dan dan  ) dalam resah-gelisah mencari ruang- dalam ruang-masa yang semacam terasa benar dapat disentuh oleh jiwa anak muda masa kini! kesan dan akibat yang terbentuk dari ruang yang sempit membuat jiwa anak muda memberontak mencari ruang untuk bernafas, dan akhirnya bertarung antara mereka sendiri, untuk terus teRasa bernyawa!

".... dan pukul aku sampai mati!"


Dari trailer, gua tidak lah pulak mampu menilai keseluruhan naskah filem. Namun secara jujurnya, dari apa yang gua lihat, ritma jiwa anak muda yang jujur, naif, bukan kepalang, terisi dalam ruang yang semacam sempit dalam pemberontakan emosi yang sifatnya kasar persis filem Serigala Terakhir arahan Upi Avianto.


Sama-sama kita sabar menunggu kemunculannya di pawagam 1 November 2012 nanti!



"... kau pailang? bak datang!" katanya.

No comments:

Post a Comment