Rebiu filem Kontradiksi – Tercari-cari pelalian pada permukaan kekeliruan


Kontradiksi ; sebuah filem arahan bersama Aloy Paradoks dan Nazri M. Annuar. Diterbitkan oleh kelompok pembikin filem muda indie Paradoks Production dan Panda Cinta Studio hasil kerjasama NeoBorneo Sdn. Bhd.


Pemain utama filem Kontradiksi dilakonkan oleh Fazleena Hishamuddin, Fynn Jamal, Amar Amir dan Aman Nassim.

Naratif Kontradiksi membawa kita meneroka emosi resah-gelisah anak muda meniti permukaan hidup dalam alam biru-kelabu. Melieu mereka ; kaki lima juga celah-celah pinggir kota dan puncak bangunan berlatarkan kota K**** L***** - takala anak-anak muda ini melihat ke arah kota itu sebagai sebuah signifier herotopia emosi diri mereka sendiri. Signified anak muda yang membangun dengan emosi yang pesat namun kelihatan persis tidak terkawal. Dalam Kontradiksi – tiada orang tua yang mengongkong anak muda ini waima membentang limitasi keterbatasan. Seperti filem Apokalips X arahan maestro Mamat Khalid – Kontradiksi memperlihatkan sebuah subjek dalam ruang-masa urban apokalips.


“… memahami zaman membesar bukan perkara remeh. Dunia yang sarat berlonggk dalam akal dan fikiran itu perlu dibuka luas supaya senak, sesak, sempot yang berselaput dalam vagina begitu lama dapat dipecahkan dan diteroka sensasi nikmatnya.. dan akhirnya berkata ; ada benda gua nak kata…”


Apa dia yang nak dikatakan oleh sang pengarah?


Selepas 3 kali menonton filem ini, ketepikan gagasan naratif yang berbaur drama sinetron (skandal, loyalty juga cinta) namun yang menarik adalah apabila Kontradiksi meletakkan penonton dalam gerak kerja kamera yang hampir tidak berpaksi, seolah menari-nari dan tercari-cari. Kita yang menonton dianjur untuk turut sama merasai melalui gerak kerja kamera ini yang menongkah segala nahu bahasa visual persis erangnya anak muda yang tidak mempedulikan aturan. Ruang bingkai lazim tidak seimbang dan tercari-cari pada permukaan rules of third dalam komposisi shot. Memberikan suatu gaya yang naïf sifatnya – tercari-cari seperti mana watak yang berlegar – bermain – dalam ruang naratif. Ini memperlihatkan dengan jelas sebuah landskap ruang-masa urban apokalips. Landskap yang dilihat sebuah mindscape anak-anak muda ini.


Naratif bermula dengan sebujur tubuh gadis kaku, dilihat indeks anak muda, terjelepuk di permukaan yang basah, dirintik hujan. Dalam gerak kerja hand-held. Visual imagi ini deras memperlihatkan sebuah imagi yang punya signifikasi jelas ; yang terbujur itu anak muda, dirintik hujan @air memberi diksi (positif atau pembersihan hati) dalam konteks filem ini sebuah harapan. Dan gerak kerja yang tidak berpaksi pada permukaan kekeliruan ini dilihat memberikan pernyataan tentang ruang injap anak muda (#pembikin filem/#sang pengarah) yang bercelaru. Ini jelas digarap separa sedar oleh sang pengarah.


Dan benar tubuh yang terbujur@mati itu menjadi persoalan utama naratif. Siapa pembunuh mayat tersebut? Siapa yang sebenarnya bertanggung-jawap? Semuanya resah dalam biru-kelabu. Gagasan dialektikal naratif sebegini persis filpen GEDEBE arahan Namron, yang bersandarkan pada cerita Julius Ceasar, karya Shakespeare. Naratif kemudian bergerak linear, ditemukan dengan watak Mira lakonan baik Fazleena Hishamuddin. Walaupun ada ketika pengucapan dialog Fazleena kedengaran theatrical (dan ini tak boleh dimaafkan dapat filem dik). Watak Mira diperkenalkan kala juxto shot mayat yang terbujur dicantumkan parallel dengan visual Mira melakar deras, menggunakan pensel dengan stroke kasar bertubi-tubi pada permukaan kertas. (permukaan kekeliruan itu) memberi diksi jelas emosi watak yang bercelaru dilihat sebagai seni tampak yang punya emosi dalam visual imagi. Dan naratif itu harus punya emosi. Hanya yang menjadi masaalah apabila watak Mira yang memperagakan emosi cengeng anak muda mencari keberadaan diri dalam ruang cinta, Fazleena dilihat persis mencuba untuk berdiri di atas permukaan naratif dalam bentuk agresif-pasif, namun kelihatan sedikit menjengkelkan, apabila watak Mira cuba memperlihatkan ke-egoan klise seorang wanita yang kecewa. Terasa kuah “dal” melimpah-limpah dipermukaan kekeliruan watak lakonan Fazleena ini. (Dan kuah ‘Dal’ yang melimpah ini semiotic ya!) kahkahkah.


Mira kemudian ditemukan dengan saingnya, Amir lakonan Amar Amir disusuli hubungan antara mereka dalam mencari pelalian emosi yang tidak terkawal pada permukaan kekeliruan itu (signifier dari kertas lakaran pensel stroke Mira). Menarik bilamana adegan cinta ala Ungu-Violet atau mungkin Merah-Biru (Amir berbaju merah – Mira berbaju biru) ketika Amir dan Mira di puncak perkenalan/hubungan mereka, di atas bangunan, berlatarkan ruang malam, kota di mana sesekali juxtoposisi shot reality naratif yang terang disulam antara imagi hyper-reality Mira on silhouette dalam keintiman Amir secara perlahan menerkam ke-egoan Mira yang sebenarnya rapuh. Mereka bersatu. Dalam silhouette (indeks negative).


Naratif Kontradiksi jelas menceritakan tentang dua subjek (gadis) yang punya daya tarikan yang bertentangan. Antara watak Mira dan Fynn. Naratif dipecahkan kepada fragmen yang terasing dalam ruang lingkup naratif yang parallel. Fragmen ke-dua berpusar melalui watak Fynn lakonan yang sangat memberansangkan oleh Fynn Jamal. Bakatnya tidak lagi terbendung, benar pecah dan berdiri di atas pemukaan naratif sepenuhnya. Fynn, gadis busker di celah kota, berlegar di sekitar gerai burger milik adiknya juga sang storyteller/sang pengarah. Menarik apabila naratif (tentang manusia-anak muda) berlegar di sekitar gerai burger – yang mana penjual burger itu sendiri adalah sang pencerita. (burger daging special satu brader!- siap sang storyteller mula memasak cerita tentang anak muda ini!). Okey, balik kepada naratif, Fynn dianjurkan dengan bibit melodrama cintan-cintun sinetron dengan watak Aman lakonan Aman Nassim. Hubungan yang dianjurkan antara Fynn dan Aman benar terisi namun masih janggal dalam kekeliruan naratif yang tidak punya paksi. Dan kekeliruan itu sebenarnya yang hendak kau katakan? (kalau itu-itu sahaja yang kau gebangkan – ia dilihat mono – klise – membosankan) Atau sebenarnya cerita cintan ini benar hanya drama sinetron semata?


Jika adapun yang hendak dikatakan ; jelas sang pengarah gagal menjelaskannya melalui lakonan pemain-pemainnya. Yang sebenarnya, kisah cinta mereka tidak langsung benar-benar menjentik isim perasaan gua yang mungkin sebenarnya sang zomba cengang yang tak punya perasaan, kepingin untuk diisi dengan inspirasi cinta!


Kontradiksi menganjurkan pendekatan naratif linear – disisip gaya counter cinema bergerak terputus-putus, kadang-kala unmatched shot/scene melalui flashback dan kemudian kembali parallel dalam penyuntingan – melihat tentang subjek kecurangan, kebencian dan kekeliruan. Counter-cinema @anti-kormersial filem kontradiksi ini (namun masih terdapat beberapa lagi elemen yang meletakkan sesebuah filem itu counter-cinema) terbentuk secara tidak sengaja kerana pada dasarnya filem ini dibikin dengan budget yang ultra low yang menjurus sang pengarah bercerita dalam nahu/teknik dan gaya sebegini. Bersesuaian dengan subjek dunia anak muda mencari pelalian pada permukaan kekeliruan. Lebih baik tak sengaja dari saja-saja yang tampak mengada bukan?


Akhirnya yang dilihat di permukaan naratif filem Kontradiksi adalah bukan gagasan cinta individualistic sangpengarah namun keresahan kelompok anak muda ini yang menari-nari sambil tercari-cari dalam kejanggalan kekeliruan yang membutuhkan. Hanya Fynn Jamal juga brader Pyan Habib yang berjaya menari-nari di atas permukaan kekeliruan itu dan memijak-mijak naratif persis ia benar-benar hidup. Hidup mesti mau sedap!


Namun yang paling jelas nampak di permukaan naratif adalah semangat kelompok anak muda ini yang penuh berahi untuk menghasilkan naskah filem panjang. Ini gua salut! yang belum menonton filem Kontradiksi ini, boleh dapatkan DVD nya terus di toko buku fixi



p/s : “… tak payahlah berfalsafah kalau kau tak pandai.. “ Mira.



1 comment: