antara filem malay-sia akan datang yang harus di tonton di panggung!





29 February - "... satu anugerah atau satu sumpahan?" kita saksikan nanti di panggung!  


lakonan hebat Remy Ishak sebagai ‘Budi’, pencinta sepanjang zaman yang pasti memukau dan merintih hati setiap yang menonton!

".. Apa nak kena dengan kau ni? Sejak kau berkawan dengan budak cina tu, macam-macam perangai kau! Kau ni memang nak menyusahkan semua orang lah!" kata nya.


29 FEBRUARI
sebuah naskah filem
arahan 
Edry Abdul Halim 
di pawagam mulai 30hb Ogos 2012!



ayuh zomba sekalian!


....


sebuah filem
arahan
Datin Paduka Shuhaimi Baba
di pawagam mulai 13 september 2012!



tanda dan petanda-kedatangan seorang putera. "..suatu dilemma melayu"


*Antara peristiwa yang di isi dalam gagasan naratif filem Tanda Putera


*Perjuangan memartabatkan bahasa Melayu telah melalui sejarah yang panjang. Keranda 152 adalah satu episod dari rantaian perjuangan meletakkan bahasa Melayu di tempat yang selayaknya. Peritiwa 13 Mei 1969, kemudiannya seakan menjadi penyelamat apabila bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar utama dalam dasar pendidikan negara. Kemuncak perjuangan ini menyaksikan lahirnya Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1970 yang menyaksikan buat kali pertama, bahasa Melayu digunakan sepenuhnya sebagai pengantar utama.




*Pada bulan April 1969, seorang petugas pilihanraya UMNO, Encik Kassim Omar telah dibunuh dengan kejam oleh pemuda-pemuda Parti Buruh. 

 "... Dan mayatnya diconteng dengan cat merah dan ditulis ‘Jangan Mengundi Dalam Pihanraya’. Hal ini menunjukkan pengaruh komunis dan sikap mengagung-agungkan Mao Zedong.



p/s ; dan kedua-dua naskah filem ini punya simili pada gagasan naratif-satu paksi pada ruang-masa dan latar landskap ( milieu ) yang berbeza.


Long live Malaysian Cinema!

No comments:

Post a Comment